• Paddestoelen: mogen wel gebruikt worden, maar met mate en alleen van biologische kweek..
  • Olie: ruim gebruiken, maar koudgeperst, b.v. lijnzaad, olijfolie (ook om te bakken), verder als sla-dressing samen met natuurazijn of citroen, saffloer, tarwekiem, zonnebloem, sesam, noten. Geen pindaolie of arachis.
  • Noten: toegestaan, vooral hazelnoten, amandelen, walnoten.
  • Pinda’s. Pinda’s zijn geen noten en bevatten veel schimmels vanwege koken en opslag. Pinda’s bevatten ook veel arachideolie, hetgeen bij grotere hoeveelheden niet echt gezond is.
  • Zuidvruchten: met mate te gebruiken, b.v. ongezwavelde abrikozen en rozijnen. Ook gedroogde of verse vijgen, geen gekonfijte vruchten, zoals dadels.
  • Honing: mag gebruikt worden, mits van goede kwaliteit, 1-3 dessertlepels per dag. LET OP; baby’s kunnen soms uitermate slecht reageren op honing. Er zijn baby-sterfgevallen bekend als direct gevolg van het gebruik van honing.
  • Tuinkruiden en specerijen: alle tuinkruiden toegestaan en geadviseerd. Specerijen in het algemeen kunnen gebruikt worden, mits terughoudend en niet te scherp van smaak.
  • Zout: Vermijden, in elk geval niet toevoegen, brood en kaas hoeven niet zoutloos. Dit kan overigens toch betekenen dat u grote hoeveelheden zout gebruikt omdat de industrie werkelijk krankzinnige hoeveelheden zout aan de producten toevoegt.
  • Suiker: Vermijden van geraffineerde suiker, daarvoor in de plaats oersuiker of honing. Geen suikervervangers.
  • Koffie en thee: koffie zou eigenlijk gewoon niet gedronken moeten worden, maar goed af en toe moet dat dan maar. Een mens heeft soms zo’n behoefte aan een bakkie koffie of thee, blijkbaar.
  • Cacao: gebruiken maar dan in pure vorm en niet met de gebruikelijke scheppen suiker.
  • Kruidenthee: toegestaan, afwisselende soorten.
  • Surrogaatkoffie: prima hoor, met mate.
  • Water: het water in Nederland is van uitstekende kwaliteit verzekeren ons de waterschappen en zo. Heel veel mineraalwatertjes deugen niet volgens consumentenonderzoek. Wie heeft de wijsheid? Ons advies, water uit de kraan maar wellicht gefilterd? En anders drinkt u toch gewoon uw favoriete watertje? Niets fout mee hoor.
  • Conserven: sommigen zeggen niet gebruiken, behalve uit de natuurvoedingswinkel en dan uitsluitend B.D. of ecologisch. Dat nu klinkt ons wat hypocriet in de oren. Het gaat om het conserveren en de conserveringstechnieken en niet om de producten. Voedingsdeskundigen zeggen in veel gevallen dat sommige “blikgroenten” kwalitatief beter zijn dan verse. Wij houden het op VERS komt eerst, dan diepvries en daarna conserven.
  • Smaakstoffen, kleurstoffen, geurstoffen, conserveringsmiddelen: alleen "natuurlijke" zouden we willen zeggen, maar "natuurlijk" wil niet altijd zeggen veilig of ongevaarlijk. Jammer dat er blijkbaar overal "rommel" in moet om het commercieel aantrekkelijk te krijgen voor u en ons.
  • Alcohol: geen alcohol is gewoon het beste. Hulp vragen indien wijn ingezet moet worden bij slaapprobleem voor de nacht. Sommigen zeggen dat een goed glas wijn moet kunnen.