Artikelindex

Sapkuur +:

Het is aan te raden enige tijd uitsluitend sappen te gebruiken. Dat is goed voor de (her-)opbouw en geeft het lichaam enige tijd rust. Ook is er een snelle(re) opbouw van voedingsstoffen en wordt het maag- darmstelsel zo ten volle ondersteunt. Vanwege het hoge suikergehalte van vruchtensappen hebben groentesappen de voorkeur. Bijvoorbeeld 6 glazen groentesap van elk 200 cc en 1 of 2 glazen vruchtensap. + vanwege de noodzakelijk inname van essentiële vetzuren en eiwitten, is het een goed idee ook peulvruchten en bijvoorbeeld bananen in deze kuur in te passen. Dan kan deze kuur bijvoorbeeld van enige dagen tot enige weken worden volgehouden. Echter plaatsen we wel een duidelijke kanttekening: indien u deze kuur gaat doen zorg dan dat er tenminste altijd iemand is die u in de gaten kan houden en test regelmatig hoe u er voor staat. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door een diëtist(e) of voedingskundige.

 

Voorbeeld van een dagmenu:

Hierbij gaat het vooral om het dagritme van de maaltijden.

{/tabs}

 {tab=Ontbijt}

  • 08:00 u. 2 vruchten plus muesli met vruchtensap (20 min. laten weken). Plus een groot glas mineraalwater, kan gelijk gebruikt worden om voedingssupplementen en medicijnen in te nemen.
  • 10:00 u. volkoren boterham met een glas sojamelk of sojadrinkyoghurt of groentesap of vruchtensap (drink geen vruchten- of groentesappen welke al enige uren oud zijn en buiten de koelkast zijn bewaard, daarin kunnen zich vervelende bacteriën ontwikkelen). Een kop (vruchten)koffie of (groene) thee.

{tab=Lunch}

  • 12:30 u. Indien warme maaltijd, volgens de voorgaande voorschriften (‘s middags warm eten is wenselijk). Fruit eten is prima, doe dat niet direct na het eten, maar bijvoorbeeld een uurtje later. Dat voorkomt hinderlijke gisting in het maag- darmstelsel.
  • Indien broodmaaltijd, dan ook groentesoep en rauwkost. Beleg volgens voorschrift welke u van de SIS-arts of SIS-therapeut heeft ontvangen. Soms is een stevige soep alleen ook wel voldoende, met wat volkorenbrood er bij. Maar pas op: brood bevat vaak erg veel vet en suiker. Er zijn deskundigen die stellen dat het eten van veel brood slechter uitpakt dan het eten van friet!! Het is maar dat u het weet. Van brood kun je dus behoorlijk aangroeien.
  • Rust een half uur na de maaltijd. Daarna groot glas mineraalwater of groentesap.
  • 16:00 u. (groene) thee of groentesap eventueel met een glas mineraalwater.


{tab=Diner}

  • 18:00 u. Dezelfde mogelijkheden als bij de lunch.
  • Vooraf een kopje heldere bouillon van een vegetarisch bouillonblokje. Ook hier een waarschuwing: deze blokjes bevatten erg veel zout. Vaak is het grootste bestanddeel zout, ook de zogenaamde zoutarme (vegetarische) bouillon blokjes.
  • 20:00 u. groentesap of (groene) thee of mineraalwater.Na 20.00uur niet meer eten of snoepen.
  • 22:00 u. groentesap of (groene) thee of mineraalwater of ander niet alcoholhoudend drinken.

Zilvervliesrijst: wassen met water. Op 1 kopje rijst 2 kopjes water toevoegen.
Aan de kook brengen en 10 minuten laten doorkoken, daarna op een zacht pitje 45 minuten gaar laten worden (kan ook in een hooikist of onder de dekens).
Vooral niet roeren! Opdienen met gekookte of gestoomde groenten of met rauwkost, eventueel met een klontje plantaardige margarine. Kan ook met (gewelde) zuidvruchten en gemalen noten of geroosterde zaden gegeten worden.

  • SIS-hapje: 4 dessertlepels sojakwark mengen met 1 dessertlepel lijnzaadolie. Hieraan toevoegen: 1 theelepel honing of ½ rijpe banaan. Een halve citroen erin uitpersen. Vers gemalen graan of, als dat niet lukt, vlokken rijst, gerst, boekweit of haver, 2 dessertlepels. Gemalen zonnebloempitten, sesamzaad, lijnzaad, amandelen of hazelnoten (afwisselen!), 2 dessertlepels. Vers fruit gesneden of geraspt toevoegen naar behoefte. Alles vooraf bewerken of malen zodat het genuttigd kan worden zonder verdere bewerkingen als geheel.
  • Erwten of zo soep: Met de vegetarische bouillon een mooie “erwtensoep” bereiden. Aan de erwtensoep kan toegevoegd worden uien, prei, (knol)selderij, lavas, pompoen, tuinkruiden als peterselie. In plaats van erwten kan ook soep gemaakt worden van bruine bonen, kapucijners, tuinbonen en linzen. Maar ja, dan is het geen erwtensoep meer natuurlijk. Maar wel erg lekker!

{/tabs}